Fördomar - ännu en gång

Asså det här med fördomar gör mig så förbannad ibland. De senaste gångerna som jag råkat ut för det har varit i Göteborg. Både nu sist jag var iland i tisdags och gången innan det. Vi kan börja med den första gången.
Jag hade gått av båten och åkt iland för att gå hem en stund. I Göteborgs hamn finns det en gate man måste passera både när man ska gå in och ut. När man går in så måste man visa legitimation och säga vart man ska. Nu när jag kom till gaten och visade mitt leg och sa att jag skulle till Pandion säger killen i luckan "Jaha jag antar att du är besökare" Vadå antar!!! Bara för att jag är tjej så kan väl jag också jobba på en båt och inte bara åka och hälsa på min pojkvän eller vad han nu trodde att jag skulle göra. Jag förklarade att jag jobbade där och sen var jag lite småsur tills jag kom till båten.
Men nu i tisdags var värre! För det inträffade inte bara en gång, utan två. Jag och Daniella sprang runt i Haga och letade efter en butik som tydligen stängt och blivit ersatt med nån Skin Plan skönhetssalong. Vi står utanför och klurar på om vi är rätt när mannen i salongen kommer ut och frågar om vi vill ha hjälp. Till slut står vi inne i salongen och han har lurat i oss att vi ska testa våran hud i nån apparat han har. Det skulle bara ta några minuter så vi tjatade inte emot. Han pratar om nån produkt som är bra att ta bort smink med och frågar om vi bor i stan och vi förklarar att vi just idag ligger inne med båten i hamnen. "Jaha! Men då har ni ju jättemycket smink ombord!" "Öhh...nej! Vi jobbar på en tankbåt och kör asfalt, vi står i orange overall och blå hjälm hela dagarna så där behövs inte mycket smink!" Vilken jäkla dåre! Som att Stena Lines färjor är de enda båtarna som finns. Vad trött man blir!
Sen kom vi tillbaka och skulle ta oss in genom gaten igen. Daniella går först, räcker fram sitt körkort till killen i luckan och säger Pandion.
"Ja, det är en båt!"
"Ja jag vet det, jag jobbar där!"
"Jaha då vet du att det är en båt då" Säger han spydigt och tittar på oss.
Då räcker jag fram mitt leg och säger att jag också ska till Pandion.
"Jaha är du besökare?"
"NEJ! Jag jobbar också där!"
Så fortsatte han att tjöta om massa idiotgrejer precis som att vi var helt dumma i huvudet. Ibland undrar jag vad det är med folk. Bubblan de lever i kan ju inte vara särskilt stor, eller?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!