Snart December

Nu är det snart December alltså snart jul och jag vill hem och julmysa med Leo i Göteborg! Men jag ska snart hem som tur är. Som vanligt blir inget som man tänkt sig, det blir inget av att gå iland i Frankrike, den här gången i alla fall. Vi ska gå imorgon på dagen nån gång kanske till och med morgonen så jag hinner inte. Sen är det varv som gäller ska bli lite spännande. Då lär jag ha tid för att gå iland, hoppas jag!

Morgonstund har guld i mun

För de som inte är uppe så tidigt som jag är på morgonen, från klockan 03.30 så kan jag tala om att man ser Venus väldigt tydligt på himlen som ser ut som en önskestjärna. Även månen höll mig sällskap under vakten.

Snöstorm

Nu är jag på väg till Frankrike igen och internet fungerar sådär. När vi åker på en speciell kurs så slutar det att fungera. Imorse satt jag på bryggan i 4 timmar som vanligt när det är mörkt. Men idag så snöade det, jättemycket! Det bara yrde utanför och bildade en vägg så man såg inte mycket alls. Sen åkte vi igenom ett stort åskoväder och såg en massa blixtar som lyste upp himlen. Så det var ju lite mer action än vanligt. Nu ska jag sova och drömma om min älskling. Hoppas det går bra för dig idag!

Belgien

Nu är jag tillbaka i Antwerpen igen och har jobbat hela morgonen. Inte helt lätt att somna nu bara men det måste jag göra. Har pratat lite med mormor idag med. Hon och morfar är inte de lättaste att få tag i för de hittar på roliga grejer med pensionärsföreningar hela tiden. Det ska jag också göra när jag blir pensionär. Hoppas ni får det roligt på dansen ikväll! :)

Trassel

Jag hatar mitt hår som jämt lyckas trassla till sig, speciellt i nacken. Det är alltid lika roligt att behöva dra loss stora tussar. Som om jag inte redan är tunnhårig! Funderar på att gå ner sätta på mig min hjälm och klippa till en ny frisyr. Jag tror att jag hade passat bra i pottfrilla.

Här bor jag

Här bor jag när jag är på jobbet. Rullgardinen har tyvärr fastnat nere.

Skrivbord, Europakarta, chokladkalender och lite annat nödvändigt

Ugglan Benny som sällskap, tavla som föreställer lite hus, träd och vatten tror jag. Öppnar man skåpet till höger så gömmer sig ett litet kylskåp.

Toalett och dusch

Lugnt hav

Jag har varit lite trött på sista tiden så det har inte blivit mycket skrivande. Jag har inte ens varit här i 2 veckor än och det gjorde mig väldigt trött. Jag orkade inte ens gå i land i Frankrike men jag har bestämt att jag ska göra det nästa gång. Nu är vi på väg till Belgien igen men den här gången är det väldigt lugnt på havet. Det gungar nästan ingenting och det underlättar ju en del, speciellt när man ska sova.
Idag har det varit jättefint väder och jag såg en massa delfiner när jag var ute och jobbade. De hoppade precis bakom båten och var jättesöta. Jag vet inte riktigt vad det var för art men dom var ganska små och var ljusa på magen, jag får kolla upp det. Det gjorde mig väldigt glad, delfiner är nog mitt favoritdjur. Och min lilla katt också förstås. Kom och tänka på när jag och mamma simmade med delfiner i Miami, det är snart tre år sedan. Tiden har gått väldigt fort.
Nu är det sovdags ännu en gång, 3 veckor kvar tills jag får åka hem!

Några gamla bilder från Miami

Saknar min Leo!

Jag är så stolt över min kära pojkvän! Idag har han köpt färg, spacklat, målat väggar och grejat precis så som jag ville ha det :) Han har till och med tagit upp jullådan med pynt och står nu och steker hemmalagade köttbullar. Visst är han duktig min man! Synd bara att jag inte är hemma. 23 dagar kvar...

Frankrike nästa

Nu är vi på väg till Frankrike, det är ett himla åkande på den här båten! Som tur är så har det lugnat sig på havet så jag kan nog sova utan att riskera att ramla ur sängen. Vi ska väl vara framme i övermorgon nån gång tror jag om man tittar på schemat. Men det är nästan ingen idé att titta där för så fort man kommer ihåg vart nästa resa går så ändras det. Okej jag kanske överdriver lite men körschemat ändras väldigt ofta.  Nu ser det ut att bli Frankrike-Belgien-Frankrike. Efter den 30 november vet vi inte vart vi ska men jag hoppas på varv, i Göteborg såklart! Då får Leo och min kära familj komma och hälsa på mig...hoppashoppashoppas!

Det regnar i Spanien

Det känns som att jag sover hela tiden, snart är det dags igen.
Nu är vi framme i Vigo i Spanien men ska väl åka om 4 timmar igen tillbaka ut i vågorna, då blir det Frankrike. Jag har aldrig varit i Frankrike så jag kanske ska försöka ta mig iland.
Tror att jag har 24 dagar kvar tills jag ska hem, kan ju nästan börja öppna min chokladkalender idag! Ja jag har faktiskt med mig en chokladkalender till båten! Lite julkänsla måste man väl ha fär ombord också. Jag längtar jättemycket efter att komma hem och fira jul, jag som inte brukar bry mig om det så mycket. Men det blir ju lite annat i år eftersom jag har en lägenhet att pynta tillsammans med min Leo :) Det kommer att bli massa ljus, tomtar och glitter överallt! Men det är ju ett tag kvar så jag börjar med att räkna ner tills Daniella kommer tíll båten igen, 10 dagar kvar! En ärtsoppa&pannkakstorsdag och en ägg&baconsöndag till.

Ramlar runt

Det var inte lätt att sova imorse! Allt i min hytt åkte från ena sidan till den andra innan jag fick surrat fast allt. Jag vet inte hur många gånger som jag vaknade och var på väg ner på golvet. Sen har det fortsatt rulla hela dagen men jag har tryckt i mig sjösjukepiller så jag har faktiskt klarat mig. Det var värre för andra här ombord.
Såhär såg det ut efter middagen.

Det gungar

Jag hade rätt, vi är i Biscaya nu och ingenting är stilla. Satt och försökte tänka på annat än att jag mådde illa nu på bryggan men det kom bara upp värre tankar, Jag fick tagit en sjösjuketablett så det blev bättre. Nu blåser det 20 m/s så det har friskat på en del. Båten bara slår i vattnet och grejerna åker omkring här. Det går sådär bra att sova när man bara rullar fram och tillbaka mrn jag ska försöka, Orkar inte vara vaken och tänka just nu.

Biscaya

Befinner mig nu i Biscayabukten, om jag har koll på läget vilket är lite tveksamt. Det gungar inte så farligt faktiskt för jag har inte blivit sjösjuk än men det är så att man rullar fram och tillbaka i sängen i alla fall och det räcker. Det är risk för att det ska blåsa upp lite, sen imorse har det bara ökat och nu blåser det runt 12-13 m/s. Jag har förberett mig på det värsta så får jag en positiv överraskning om jag inte börjar må illa. Det är jättebra att vara sjöman när man blir sjösjuk.
Nu har jag väl fått en liten svacka också när allt känns kasst och jag bara vill hem men det är ju ett tag kvar så jag får tänka på annat. Har lite planer på gång som jag får slipa på istället så jag får tänkt på annat. Tid att tänka finns det gott om här.

Åker söderut

Det är inte lätt att blogga när man jobbar 13 timmar om dagen och måste sova men nu ser det lugnare ut, ett tag i alla fall. Inga fler slussar och vi har fått tillbaka den gamla autopiloten så nu behöver jag inte handstyra. Riktigt skönt att slussarna är avklarade, häromdan tog det 2,5 timma i slussen. Det var helt dimmigt så båtarna runt om bara tutade, men som vanligt gick det bra.
Nu är vi på väg ner mot Spanien, ska bli skönt med lite varmare väder och nya hamnar. Ska bara klara mig förbi Biscaya utan att bli sjösjuk. Ryktet går att det kan rulla lite

Ny vecka

Känns bra att börja en ny vecka, då vet man att tiden faktiskt går framåt. Jag vill faktiskt hem och börja julfixa men det är ju ett tag kvar faktiskt.
Autopiloten fungerar fortfarande inte så det blev handstyrning idag igen efter ännu en sluss. Idag hade vi lots på bryggan med så det var lite nervöst men jag fixade det bra, höll rätt kurs och körde inte på nåt ;)
Jag kom på att jag inte har tagit några bilder här ombord, det är lite dåligt så jag får se till att fixa det. Men inte nu för det är dags att sova...igen.

Sovdags

Nu ligger jag och försöker somna igen men det går sådär, sover nog för länge på dagarna. Nu har vi åkt igenom den första slussen och 7 timmar ungefär är vi i nästa. Under min vakt på bryggan så krånglade aotopiloten så jag fick handstyra men det gick bra som tur var :)

Hoppas min pappa har haft en bra dag idag, jag saknar dig och resten av familjen också för den delen <3

Helg eller måndag?

Känns skönt att veta precis vad man ska göra i helgen utan att ens behöva fundera lite. Det blir en massa jobb för vi ska åka igenom Kielkanalen = slussar! Så nu ska jag försöka sova lite men ska nog titta på Aladdin först var riktigt längesen jag såg den. Visst mår man bra av att titta på tecknade filmer?

Varför kan inte tiden gå fort när man har tråkigt?

I fyra långsamma timmar har jag suttit helt ensam ute och filosoferat precis som vanligt när jag jobbar. Tyvärr kom jag inte fram till nånting vettigt idag mer än att jag vill åka hem.
Efter vakten var det övning, nödstyrning blev det idag och det var ganska roligt. Trevligt att man får vila en timma innan man ska ut och slita igen.
Jag börjar förstå alla som sa att man kommer sakna skolan när man slutat. Det är jobbigt att jobba!

Tillbaka på havet

Nu ligger jag i min hytt igen men denna gången har jag två syntetkuddar så jag slipper vakna med svullen hals efter dunet i mina gamla kuddar. Annars är det väl som vanligt här ombord, lite nya rutiner och annan kock. De har ändrat så att jag ska vara längst fram och förtöja nu vi får väl se hur det går. Har hunnit med två förtöjningar hittills och det har gått bra.
Varje gång jag kommer hit undrar jag varför jag är här. Hur kul är det att stå ute i regnet i 4 timmar och bara stirra! Vi har fått vinterkläder nu i alla fall så jag slipper frysa. Det är första gången som jag haft en alldeles egen ny jacka ombord på en båt. Jag har också fått en namnskylt, det börjar arta sig!
Nu ska jag sova 5 timmar sen ska jag ut igen.
Saknar min Leo, ska drömma om dig hela natten! Bara 33 dagar kvar tills jag kommer hem till dig igen...

Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!